Beskrivelse af ”struktur” i børnehaven Elverhøj:
Tryghed og genkendelighed i form af en fast opbygning af dagen.
Planlægning af ugens aktiviteter.
Fordeling af personale efter frokost.
Referater fra stuemøder og afdelingsmøder.
Vi arbejder ud fra læreplanstemaerne.
Vi arbejder alle med fokusord, sange, rim og remser.
Rutiner ift. toiletbesøg og det at vaske hænder.
Åbne døre morgen og eftermiddag.
Frugtcafé.
Faste spisegrupper, hold-i-hånden makkere (for de yngste stuer).
Tydelige legemiljøer.
Vi tæller børnene kl. 14 og tjekker Ipad´en ift. om alle børn er tjekkede ud, inden man selv går hjem, sådan at man overlader en opdateret tjek-liste, til den der lukker.
Der sendes hver måned en reminder ud på AULA omkring aflevering- og afhentningssituationer.
Evaluering af ”struktur”:
Alle stuer opbygger dagen ens med faste holdepunkter i form af formiddagsmad kl. 9 og frokost kl. 11. Derimellem er der en gennemgang af dagen samt en aktivitet. Vi er altid på legepladsen mellem kl. 12 og 14.
Alle stuer har hver 3. uge stuemøder, hvor ugens aktiviteter bl.a. planlægges.
Der tages referat fra alle møder som gemmes i en mappe på vores fæles drev.
Der er afsat tid på p-møderne til en fælles snak omkring mulige emner, som der kan arbejdes med ud fra læreplanstemaerne. Netværkspædagogerne kommer to gange om året på netværksdage, hvor de får ny viden om emnet. De holder dernæst oplæg på p-møderne ud fra deres nye viden til fælles inspiration.
På afdelingsmøder drøfter vi mulige fælles temaer ud fra læreplanerne og de to yngste stuer arbejder pt. ud fra det samme emne og har derfor valgt fælles fokusord og sange. De laver også aktiviteter på tværs.
Om morgenen åbner vi stuer alt efter hvor meget personale der er. Vi er udfordrede af børn der løber rundt på gangen og i garderoben. Vi vil gerne afprøve, at der fra kl. 8 sidder en voksen ved bordet ved akvariet med en aktivitet. Om eftermiddagen vil vi også afprøve at der sidder en voksen i gangarealet.
Det fungerer godt at de yngste starter i frugtcaféen. De voksne på stuerne skal sørge for at der er et tilbud til børnene, når de kommer tilbage fra frugtcaféen. Vi kan godt savne roen der var omkring spisningen på stuerne, hvor der også var tid til eksempelvis læsning. Det fungerer godt at caféen er nede ved køkkenet.
Vi oplever en tryghed i at børnene ved hvor de skal sidde, når de spiser og den voksne har mulighed for at komme helt tæt på en lille gruppe børn.
Alle stuer har efter 1. maj rykket rundt på legemiljøerne og arbejder på at få tydeliggjort, de forskellige legezoner.
Louise laver en note i AULA, som fortæller, at det er tid til at sende brevet ud igen.
Beskrivelse af ”positionering” i børnehaven Elverhøj:
Personalet fordeler sig på stuerne og legepladsen.
Der laves skemaer for, hvor personalet skal være efter frokosten samt hvem der laver madvogne, og der laves hver dag aftaler om, hvem der skifter bleer og laver mad om eftermiddagen.
Evaluering af ”positionering”:
Vi positionerer os, sådan at der altid er voksen på de stuer, der er åbne. Vi påtænker, at der skal være en voksen ved akvariet både morgen og eftermiddag.
Vi er synlige på legepladsen og cirkulerer rundt i alle kroge af legepladsen. Vi oplever, at det er meget vigtigt at vi er synlige på hele legepladsen, da flere børn har en uhensigtsmæssig adfærd.
Vi fortæller vores kollegaer, hvis vi går ind fra legepladsen med et barn, sådan at de ved, hvor vi og barnet er henne.
Vi er gode til at give hinanden plads til at være fordybede i en aktivitet, hvor den anden er den, der så påtager sig rollen som eksempelvis toilethjælper. Der er pt. ingen skemaer for dette, da vi oplever, at det fungerer godt, som det er nu på stuerne.