Principper for aflevering og afhentning

Denne praksis er gældende fra 1 februar 2022

Aflevering:

Afleveringen foregår med respekt for det pædagogiske arbejde og på en måde som forstyrrer børnene mindst muligt. Da husene og afdelingerne har forskellige indretninger, er afleveringsforholdene også forskellige. Den fremadrettede praksis i Elva vil være som følger:

• Vuggestue Elverhøj: Aflevering på legepladsen eller ved døren fra vuggestuens legeplads.
  • Børnehave Elverhøj: Aflevering ved lågen eller ved døren ind til børnehaven fra børnehavens legepladsen. Både lågen ved vuggestuens legeplads, og lågen på bagsiden af Elverhøj kan benyttes.
  • Valhal Vuggestuen: Aflevering ved indgangen til Krybberum i Valhal. Personaler kommer ud og henter.
  • Valhal Børnehave: Aflevering ved lågen i Valhal. Personaler kommer ud og henter.

På denne måde kan personalet lettere arbejde med at skabe trygge rammer og bedre forudsætninger for ro og fordybelse i læringsmiljøerne. Dette giver samtidig bedre mulighed for ro, nærhed og omsorg fra personalet til de børn der kan have en svær morgen. Personalet hjælper børnene i garderoben ved aflevering.

Personalet er fra åbningstid og frem til kl. 9:00 klar til at modtage børn med henblik på at sikre en god og rolig aflevering til institutionen. Her har personalet bl.a. også mulighed for at modtage evt. mundtlige beskeder, svare på spørgsmål m.m.

Efter kl. 9:00 starter dagens aktiviteter og alt personalet har derfor vendt deres fokus mod børnene. Det opfordres derfor til at børnene er afleveret inden da og klar til at deltage i dagens aktivitet kl. 9:00, så personalet og børnene bliver forstyrret mindst muligt. Opstår der behov for at aflevere efter kl. 9:00 skal I  give besked herom via Aula.

Eftermiddagen

I som forældre har fuld adgang til huset når i skal hente. I hjælper selv jeres barn i garderoben ved afhentning og kan dermed selv have et overblik over deres børns garderober og skiftetøj mv. Det er jeres opgave et tjekket dit barn ud. Det kan gøre på institutionens komme/gå-skærme.

Selvstændigheden og selvhjulpenheden har, i coronaperioden, blomstret da børnene i højere grad har var nød til at biddrage mere ved afleveringen og afhentningen. Det er vigtigt at vi i fællesskab fortsætter denne positive udvikling og det vil derfor være til stor gavn for jeres børn, hvis i lader deres børn selv tage tøj af og på.  også selv pakke det der skal med hjem og selv bære det ud i den omfang de kan. Dette er med til at styrker jeres barns oplevelse af at være herre over eget liv som bl.a. er med til at fremme selvværd og selvtillid.

Denne praksis evalueres løbende og der tages forbehold for evt. ændringer.