Valhal huser også en vuggestue afdeling og en Børnehave afdeling
Vuggestuen
Vuggestuen er vores yngste gruppe i Valhal. Altså vuggestue. Vuggestuen har 2 stuer her hedder Frigg og Freja, som bruges til leg, spisegrupper og daglige pædagogiske aktiviteter.
Vi vægter sociale relationer højt, og bruger derfor tiden på at hjælpe børnene i gang med deres lege med hinanden ved at undersøge, hvordan de sammen kan lege. Vi hjælper børnene med at få øjnene op for hinandens potentiale, og bruger understøttende sprogstrategier som fx babytegn, for at børnene kan kommunikere mest muligt med os og deres nye legekammerater.
Vi er optaget af krop og dannelse. Vi tror på, at børn lærer gennem de kropslige erfaringer de gør sig i dagligdagen, og at de derigennem dannes til alsidige, glade og kompetente børn. Vi ser, at børns selvværd styrkes betragteligt, når de oplever følelsen af mestring og selvhjulpenhed.
Børnehaven Valhal består af 3 stuer.
Stjerne: De 3-5 årige børn
Gimle: De 3-5 årige børn
Balder: De 5-6 år, Storegruppen
På Stjerne og Gimle arbejder vi meget med relationer og tryghed på tværs af stuerne. Vi har derfor valgt at, børnene er inddelt i grupper (dyregrupper) tre formiddage om ugen. Grupperne er sammensat efter at skabe relationer på tværs af stuerne og børnenes behov og kunnen.
Storegruppen: Her arbejdes med at gøre børnene skoleparate. Det betyder, at vi blandt andet har fokus på de sociale kompetencer: være en god ven, sige fra, hjælpe og konfliktløsning. Vi har også fokus på de personlige kompetencer, såsom selvhjulpenhed, selvregulering, vente på tur og forstå kollektive beskeder.
Mandag, tirsdag og fredag er gruppedag. Det er forskelligt hvad dyregrupperne laver af pædagogiske aktiviteter. Aktiviteterne er planlagt ud fra det pædagogiske tema vi arbejder med i forhold til den styrkede pædagogiske lærerplan.
Onsdag er stuedag, her kan aktiviteten være en tur i nærmiljøet, opdeling af børnene i mindre grupper mm.
Torsdag er udedag for alle børnene i børnehaven.
Formiddagssamling: Holdes på de enkelte stuer. Vi går i gang med samlingen kl.9. Til samlingen bliver dagens aktiviteter gennemgået med børnene. Til dette gør vi brug af piktogrammer. Vi har et begreb der hedder venskabskø, her vælges et barn, der er ”dagens barn” resten går op og vælger en af de 4 ting der ses på billedet. Derudover synger vi også en sang. Sangen er valgt enten ud fra årstiden eller det pædagogiske tema vi arbejder med.
Eftermiddagscafe: Afholdes mandag, onsdag og fredag, dette foregår på Gimlestuen. Her kommer børn ind lidt af gangen og får mad.
Om eftermiddagen leger børnene på tværs af de tre stuer. Vi synes det er vigtigt, at alle kender alle. Både børn, voksne og forældre. Så om eftermiddagen er vi fælles på legepladsen og indenfor, der får børnene mulighed for at lege på tværs af alle tre stuer. Børnene får dermed også et større kendskab til os voksne, da vi ikke er stueopdelt efter kl. 12. Derudover er perspektivet for eftermiddagscafeen også, at børnene har mulighed for, at blive i den leg de har igangsat, lade legetøjet stå og vende tilbage til det når de har spist.
Vi oplever også, at det for forældrene giver mulighed for, at se og henvende sig til alle voksne i børnehaven.
Derudover arbejder vi med positionering af de voksne. I cafeen, er der en tavle, på denne skrives planen for dagen og hvilke voksne er hvor. Dette gør vi for, at skabe tryghed og overskuelighed i huset.
Ved vores komme/gå ipad, hænger der et skilt, hvorpå der er skrevet hvem der åbner, både i vuggestuen og børnehaven. Dette gør vi også i forhold til positionering og tryghed til forældrene.
VELKOMMEN TIL VALHAL