Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Elverhøj

I Elverhøjen er der en vuggestueafdeling, og en børnehave afdeling.

Vuggestuen

I Elverhøjens vuggestue har vi en genkendelig og forudsigelig hverdag, som skaber tryghed for børnene. Det har vi for eksempel ved vores faste daglige rutiner som samling hver dag. Her synger vi de samme sange fra vores sprogvæg, hvor temaerne tager udgangspunkt i de pædagogiske læreplans temaer. Vi ser på børnene at de lærer vores rutiner at kende for eksempel når der skal vaskes hænder, efter at vi har ryddet op på stuerne og ærmerne straks bliver trukket op og at de kommer ind på stuen igen og sætter sig klar til samling.

Vi har desuden faste pladser når vi spiser, som børnene selv genkender. 

Det evaluerer vi og ændrer løbende på med udgangspunkt i børnenes fælleskaber. 

Vi bruger desuden en overordnet struktur i dagens opbygning for eksempel åbner vi sammen på den ene stue om morgen, og om eftermiddagen efter middagslur, spiser vi mad og går sammen ud på vores legeplads. 

Vi strukturerer vores formiddagsaktiviteter i planlagte børnegrupper, både stuevis og på tværs i vuggestuen. Det gør vi blandt andet for at styrke børne fællesskaberne, tilgodese venskaber og skabe en ro til fordybelse i vores planlagte aktiviteter.

 

Børnehaven består af Troldestuen/Kæmpeatuen/Dragestuen.


Troldestuen har vi fokus på sprog og sproglig opmærksomhed i dagligdagen.
Til morgensamling synger vi årstidsbestemte sange samt sange tilknyttet de emner, vi på et givent tidspunkt arbejder med. De årstidsbestemte sange består bla af sange fra vores gamle danske sangskat. Det kan være ” Spurven sidder stumt bag kvist” eller ” Det er i dag et vejr” o.s.v.
Da disse sange indeholder anderledes ord, vælger vi nogle ord ud, som vi har særligt fokus på. Disse ord illustreres, hænger synligt på stuen og vi taler om dem hver dag. Eksempler på ord kan være stum, kvist, kålgård, rok, vår, hyacint, at have kær, minder, svæve o.s.v
I det hele taget undres vi en del over ord og ” taler rundt ” om dem. Vi ønsker et trygt forum, hvor alle børn kan byde ind med forslag, tanker og erindringer, når vi støder på noget i bøger, sange osv.

Vi ønsker at gå foran og vise, hvorledes man kan undres, da det er en vigtig evne i forhold til tilegnelse af viden samt troen på egen formåen og ræsonnement.
Derudover er vi nysgerrige på den nære natur, hvor vi ofte arbejder med et emne over længere tid. Det kan fx være at undersøge regnormens liv. Her gør vi opdagelser ved at studere den nærmere, læse om den og lave små eksperimenter ( grave regnorme op, måle dem, lave et regnormehotel, se i mikroskop , læse bøger, lytte til vores eget hjerte, da vi har et, men regnormen har 5 hjerter o.s.v)


Vi følger børnenes nysgerrighed og når vi støder på spørgsmål , vi ikke kender svaret på, undersøger vi det sammen via diverse opslag og medier.
For at gøre dagens aktiviteter trygge og overskuelige for børnene, arbejder vi i mindre grupper og visualiserer dagen via piktogrammer. Disse piktogrammer gennemgås hver dag til morgensamling

 

 

Kæmpestuen er en stue, som er præget af omsorgsfulde, kreative og fantasifulde børn og voksne. Vores hverdag er rammesat af trygge og genkendlige rutiner, vi læner os op ad lærerplanstemaerne, og årets kulturelle begivenheder, hvori processen er den vigtigste.

På kæmpestuen i Elva, skal det være sjovt at være en del af et fællesskab og derfor følger vi voksne også børnenes spor og er nysgerrige på, hvad børnene er nysgerrige på. 

Vi har vores ugentlige tur dag om tirsdagen, der benytter vi os af nærområdet, bruger vores krop og er opmærksomme på hinanden og vores omgivelser. De øvrige dage deler vi os op i mindre grupper og arbejder på skift, med kreativitet, krop, sprog og dannelse. 

Dragestuen samler vi de ældste børn det sidste år, inden de skal i skole. Vi har overordnet fokus på at gøre børnene skoleparate, og derfor bruger vi særligt tid på at arbejde med:

Sociale kompetencer: ex. hvad er en god ven?, hvordan bliver jeg en del af en igangværende leg?, turtagning og konflikthåndtering i mini-skala.

Personlig dannelse – ex: lære at sige til og fra, kunne sætte ord på sine følelser og tanker, kunne hente hjælp, selvhjulpenhed og behovsudsættelse.

Vi arbejder altid ud fra et overordnet læreplanstema. Disse temaer skifter ca. hver 3. måned. Til hvert tema vil der være knyttet en sang/et rim og nogle fokusord.

Eksempel:

Et af læreplanstemaerne hedder ”Krop og kommunikation,” og her blev der valgt et underemne, der hed: ”Følelser, fællesskab og kropsbevidsthed.” 

Temasang: ”Knoglesangen”. 

Fokusord: Frygt, Afsky, Glæde, Trist, Vrede.

En ugeplan kunne se sådan her ud:

Mandag: Skolegruppe aktiviteter – Ugens følelse præsenteres. Vi bruger figurerne fra filmen Inderst Inde. Fokus på følelser og udtryk.

Tirsdag: Turdag – vi går i skoven med Valhals storegruppe og bygger fælles huler. Fokus på fællesskaber.

Onsdag: Længere samling med ”Fri for Mobberi-kort”. Samtaler om mimik og venskaber. Vi slutter af med at tegne ”ugens følelse”. Fokus på følelser og fællesskab.

Torsdag: Fælles morgengymnastik med alle stuer på legepladsen. Fokus på kropsbevidsthed.

Fredag: Vi øver 3 danse, som skal vises for forældre til slut. Vi afslutter med børnemassage. Fokus på fællesskaber og kropsbevidsthed. 

Dragestuen har eksempelvis også arbejdet med emnet Genbrug og Skraldehelte, det kom der bla. en rigtig fin stopmotion film ud af.

https://m.youtube.com/watch?feature=shared&v=Lij-nps_2fE&cbrd=1

 

 

 

Velkommen til Elverhøj