Elverhøj

I Elverhøj er der en børnehave afdeling, og en vuggestueafdeling

Vuggestuen

Vuggestuen er vores yngste gruppe i Elverhøjen. Vuggestuen har 2 stuer. Nissestuen og Alfestuen

Vi vægter sociale relationer højt, og giver derfor børnene mulighed for at undersøge hvordan de sammen kan lege i vores rum.

Vi er optaget af sproglig udvikling og bruger Dialogisk læsning til, sammen med børnene, at udvide vores ordforråd, lege med lyde og udvide forståelse for ord betydning og hvordan de bruges.

Det ene rum i vuggestuen er indrettet til motorisk at udfordre børnene. Her er der snurretoppe, ribbe og maddresser, hvor vi sammen med børnene udfordrer bl.a. balance og styrke. Og børnene kan udfordre deres egen motorik.

Børnehaven består af Troldestuen/Kæmpeatuen/Dragestuen.

Troldestuen samler vi de ældste børn det sidste år, inden de skal i skole. Vi har overordnet fokus på at gøre børnene skoleparate, og derfor bruger vi særligt tid på at arbejde med:

Sociale kompetencer: ex. hvad er en god ven?, hvordan bliver jeg en del af en igangværende leg?, turtagning og konflikthåndtering i mini-skala.

Personlig dannelse – ex: lære at sige til og fra, kunne sætte ord på sine følelser og tanker, kunne hente hjælp, selvhjulpenhed og behovsudsættelse.

Vi arbejder altid ud fra et overordnet læreplanstema. Disse temaer skifter ca. hver 3. måned. Til hvert tema vil der være knyttet en sang/et rim og nogle fokusord.

Eksempel:

Et af læreplanstemaerne hedder ”Krop og kommunikation,” og her blev der valgt et underemne, der hed: ”Følelser, fællesskab og kropsbevidsthed.”

Temasang: ”Knoglesangen”.

Fokusord: Frygt, Afsky, Glæde, Trist, Vrede.

En ugeplan kunne se sådan her ud:

Mandag: Skolegruppe aktiviteter – Ugens følelse præsenteres. Vi bruger figurerne fra filmen Inderst Inde. Fokus på følelser og udtryk.

Tirsdag: Turdag – vi går i skoven med Valhals storegruppe og bygger fælles huler. Fokus på fællesskaber.

Onsdag: Længere samling med ”Fri for Mobberi-kort”. Samtaler om mimik og venskaber. Vi slutter af med at tegne ”ugens følelse”. Fokus på følelser og fællesskab.

Torsdag: Fælles morgengymnastik med alle stuer på legepladsen. Fokus på kropsbevidsthed.

Fredag: Vi øver 3 danse, som skal vises for forældre til slut. Vi afslutter med børnemassage. Fokus på fællesskaber og kropsbevidsthed.

Troldestuen har eksempelvis også arbejdet med emnet Genbrug og Skraldehelte, det kom der bla. en rigtig fin stopmotion film ud af.

På Kæmpestuen er rummet indrettet til fordybelse i konstruktions leg og rollelege i dukkehuset. Børnene kan også fordybe sig i puslespil, farver og modellervoks. De spejler sig i hinanden og udfordrer sig selv til at prøve, hvad et andet barn er god til.

Vi har Dragestuen som er optaget af sproglig udvikling og gode legerelationer. Dragestuen er opdelt i mindre "rum" hvor der er god plads til fordybelse.

I fællesrummet er der indrettet små rum: Et rum til at læse bøger, kreative borde til perler, tegne og male. Og akvariet, hvor fiskene ofte studeres.

Velkommen til Elverhøj

Akvarie